Uitleg over de BKR-registratie toestelkrediet per 1 mei

Sinds 1 januari 2017 heeft de AFM regels voor de reclames van de smartphone op afbetaling strenger gemaakt. Tevens kondigt het de BKR registratie aan per 1 mei 2017.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakt vandaag de regels voor telefoon reclames een stuk strenger. Naast het strenger maken van die regels, meldt de autoriteit ook dat de telefoonkrediet vanaf 1 mei 2017 geregistreerd wordt bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Een registratie die meer gevolgen heeft dan je denkt. Na 1 mei dit jaar kun je niet zomaar meer de nieuwste iPhone of Galaxy 8 kopen bij je telefoonabonnement.

TIP: Als je een abonnement met een toestelkrediet hebt afgesloten en je bent na bijvoorbeeld een jaar van plan om te verhuizen kan je er ook voor kiezen om op dat moment alsnog je toestel af te betalen. Je krediet vervalt dan direct en het hypotheekbedrag wordt opgehoogd. Het kost je dan dus een paar honderd euro om duizenden euro’s meer te kunnen lenen.

Smartphone boven de 250 euro geeft een BKR registratie

De AFM gaat er op toezien dat telecomaanbieders bij kredieten vanaf 250 euro ook een leentoets afnemen bij hun klanten. Dat wordt voor alle telecomaanbieders verplicht vanaf 1 mei 2017. Wil je na 1 mei 2017 bijvoorbeeld een nieuwe Galaxy S7 Edge kopen? Of je denkt erover om een losse iPhone 7 Plus te kopen.

Je kunt een dure smartphone vanaf dat moment prima kopen, als je de smartphone in één keer kunt afrekenen. Wil je de iPhone of Galaxy via een telefoonabonnement kopen? In dat geval moet je jouw inkomsten opgeven. De aanbieder moet vervolgens controleren bij BKR of jij je rekeningen wel op tijd betaalt en of je niet meer/te veel kredieten hebt. Het krediet dat je dan krijgt wordt vanaf 250 euro ook nog geregistreerd bij het BKR. Koop je een toestel met een krediet lager dan € 250,- volgt er geen inkomenstoets en ook geen BKR-registratie.

Een dergelijke registratie bij het BKR kan gevolgen hebben bij de aankoop van een huis. Als je deze wilt aanschaffen binnen de periode dat je abonnement loopt. Vanaf 1 mei moet de bank daar wel rekening mee houden. Want de kredieten staan geregistreerd bij het BKR. Het gevolg hiervan is dat je iets minder kunt lenen. Hoe dit zich verhoudt, dat is op dit moment nog niet helemaal duidelijk. Al zijn er enkele rekensommen op los gelaten die aangeven dat je misschien wel en goedkopere keuken moet aanschaffen. Het FD liet de volgende rekensom zien in een artikel uit 2016:

Wie €15 per maand betaalt voor zijn telefoon, kan bij de huidige rente € 4000 minder hypotheek krijgen. Bij een maandlast van €25 euro extra per maand gaat het om €7000.

Strengere regels telefoon op afbetaling reclames

De AFM heeft vandaag ook de regels voor reclame bij telefoons op afbetaling strenger gemaakt. Zo wordt het voor consumenten eenvoudiger om verschillende aanbiedingen te vergelijken. Een andere maatregel die de AFM aankondigt is een waarschuwingszin. Per 1 januari zie je daarom overal de zin ‘Geld lenen kost geld’.

De AFM stelt dat “Telecomaanbieders moeten klanten duidelijk informeren over het telefoonkrediet en de kosten. De kosten voor het krediet moeten apart worden vermeld in de uitingen van de telecomaanbieder, zoals in reclames en op websites. De prijzen van mobiele telefoons met en zonder abonnement worden hierdoor beter vergelijkbaar.

Daarnaast moeten aanbieders krediettabellen tonen. In een krediettabel staat wat een krediet kosten, hoe lang de looptijd is en wat je als klanten in totaal gaat betalen.

Het vergelijken van verschillende aanbiedingen is nu een stuk eenvoudiger gemaakt. Wil je meer informatie over de gratis telefoon en hoe dit allemaal tot stand is gekomen? Hier vind je onze Whitepaper over het onderwerp.

Bekijk het laatste nieuws in de categorie Algemeen:
Jasper van Wezel
Over de auteur: Jasper van Wezel

Tech Blogger uit het Brabantse Milheeze. Met een achtergrond in economie en psychologie, maar schrijft tegenwoordig met veel passie over alles dat smartphone gerelateerd is. Expert op het gebied van in Azië uitgebrachte smartphones. Vertaalt technische droge informatie naar klantvriendelijke en leesbare nieuwsitems. Ook gek op roeien, en vader in spé.

Neem gerust contact op:      jasper@telefoonabonnement.nl of  0318 - 30 97 26

Reacties (33)
Bas schreef op 2 januari 2017 om 22:14

De auteur haalt een paar zaken door elkaar. De registratie bij het BKR op basis van het telefoonkrediet geldt sinds 1 januari. Vanaf 1 mei is het verplicht voor de telecomaanbieder om de inkomenstoets uit te voeren bij een telefoonkrediet hoger dan 250 euro. Bovendien zijn er allerlei uitzonderingen om toetsing te omzeilen, bijvoorbeeld door in één keer je smartphone af te betalen. Je kunt dus zonder problemen een nieuwe iPhone kopen zonder ‘verplichte’ inkomenstoetsing of BKR-registratie.

René Dekker schreef op 2 januari 2017 om 22:31

Bedankt Bas voor je toelichting. Dit klopt inderdaad. Op dit moment merk je bij het afsluiten van een abonnement alleen nog niets. De zichtbare zaken voor consumenten beperken zich op dit moment enkel tot een “geld lenen kost geld” uiting die iedere telecomwebsite moet vermelden en een duidelijke kostensplitsing tussen de toestelkosten en abonnement. Daarnaast vindt er nu wel een registratie bij het BKR plaats, maar hoef je geen informatie over je inkomen door te geven. Dit zal vanaf 1 mei wel het geval zijn. Overigens wil ik hierbij benadrukken dat de nieuwe wet puur is bedoelt om jou als consument te beschermen. Als je nu een abonnement met een iPhone of ander high-end toestel hebt en dat prima kunt betalen, kan je dat vanaf 1 mei ook doen.

Ger schreef op 30 maart 2017 om 08:21

Als je nu een abonnement met een telefoon afsluit en de telefoon bedraagt meer dan Eur 250, wordt deze dan alsnog vanaf 1 mei geregistreerd? Of valt deze buiten de registratie omdat het voor 1 mei is afgesloten?

René Dekker schreef op 30 maart 2017 om 10:08

Hallo Ger. Nee, als je voor 1 mei je abonnement afsluit valt deze buiten de nieuwe regeling.

Vincent schreef op 1 april 2017 om 10:34

Beste René, hoe zit het nu precies? In reactie op Bas leest ik dat er al vanaf 1 jan een registratie geldt, maar in reactie op Ger geef je aan dat alles vóór 1 mei afgesloten, buiten de nwe regelgeving valt. Mbt enkel de BKR regostratie, is die er vanaf 1 jan of vanaf 1 mei? Alvast bedankt!

René Dekker schreef op 1 april 2017 om 11:35

Hallo Vincent,

Het is inderdaad een beetje verwarrend.

1 januari is de wetgeving op telecom aangepast waarbij het duidelijk moet worden voor de consument wat je precies kwijt bent aan je abonnementskosten en kosten voor je telefoon. Voorheen betaalde je altijd een maandbedrag voor zowel je belminuten, MB’s, smsjes en dan zat je toestel erin verweven. Sinds 1 januari zie je nu duidelijk het verschil tussen de kosten met en zonder telefoon. Daarnaast zijn telecomaanbieders en vergelijkingssites nu verplicht om een “let op: geld lenen kost geld” banner op hun website te tonen.

Vanaf 1 mei zijn aanbieders verplicht om alle consumenten die een toestelkrediet van boven de 250 euro af te sluiten te registreren bij het BKR in Tiel. Voor die tijd geldt deze registratieplicht nog niet.

Als je NA 1 mei een abonnement afsluit en daar een telefoon van bijvoorbeeld € 500,- bij koopt kan je drie dingen doen. Je kunt ervoor kiezen om je toestel volledig los te kopen. Dan geldt geen BKR registratie. Ook kan je ervoor kiezen om je toestel voor een deel mee te financieren in het abonnement en het deel boven de € 250,- zelf bij te betalen. In dat geval heb je dus eenmalige kosten van € 250,- en geen BKR registratie. Of je kunt ervoor kiezen om een je toestel volledig mee te nemen in je abonnement. Er wordt dan een toestelkrediet van € 500,- geregistreerd bij het BKR. Dit heeft weinig consequenties, behalve als je van plan bent om op korte termijn een hypotheek af te sluiten. Bij het afsluiten van je hypotheek wordt dan namelijk het toestelkrediet als lening gezien. Het zijn immers vaste lasten die maandelijks terugkomen.

Er wordt bij de berekening van je hypotheek overigens alleen gekeken naar je daadwerkelijke toestelkrediet. Dus het bedrag dat je maandelijks aan je toestel betaalt. De kosten voor je abonnement worden buiten beschouwing gelaten. Veel berekeningen die je online tegenkomt zijn gebaseerd op telefoonabonnementen van boven de € 40,- per maand. In werkelijkheid zal je vrijwel geen toestelkrediet van dit bedrag afsluiten.

Britt schreef op 19 april 2017 om 14:47

Ik heb een abonnement bij tele2 via mobiel.nl en mag 8 mei verlengen. Heb altijd netjes optijd mijn rekeningen betaald.. is er dan een kans dat ik niet meer kan verlengen en doen ze bij een verlenging ook een bkr check?

René Dekker schreef op 19 april 2017 om 16:37

Hallo Britt,

Bedankt voor je bericht.
Deze wetgeving is niet bedoelt om mensen zoals jou geen telefoonabonnement meer af te laten sluiten. Dit kan je gewoon blijven doen. De check is bedoelt om te voorkomen dat mensen in de schulden komen en bijvoorbeeld meerdere abonnementen op hun naam afsluiten terwijl ze dit eigenlijk niet kunnen betalen. Eigenlijk alleen maar een goede maatregel dus. Kan je de maandelijkse lasten nu prima betalen, dan hoef je je geen zorgen te maken en kan je dat na 1 mei ook gewoon.

Eric veekens schreef op 26 april 2017 om 10:34

Maar niet iedereen kan het geld zo op tafel leggen voor een i Phone 7 of samsung s8

René Dekker schreef op 26 april 2017 om 11:39

Dat klopt inderdaad Eric. Maar gelukkig hebben de meeste fabrikanten tegenwoordig toestellen in alle prijsklassen. Je hoeft dus niet per se te kiezen voor de duurste smartphone als je daar het geld niet voor hebt. En als je toch de duurste S8 of iPhone 7 wilt bemachtigen kan dit nog steeds, maar wordt het gezien als een krediet. Je betaalt het immers af in een periode van 12 of 24 maanden. Het grote voordeel is dat je nu precies te zien krijgt wat je voor je bundel en je toestel betaald. De kosten blijven exact hetzelfde als voor 1 mei. Alleen is het nu opgesplitst. Meer duidelijkheid voor de klant dus.

Bas schreef op 27 april 2017 om 18:24

Hoi allen ik heb de reacties en verhalen gelezen maar een ding heb ik er niet bij gelezen.Mensen die voor 1 mei 2017 een abonnement hebben afgesloten en hun abonnement bijna is verlopen en willen verlengen worden dan ook getoetst.

Jasper van Wezel schreef op 29 april 2017 om 08:08

Beste Bas,
Bij het verlengen van je abonnement sluit je opnieuw een abonnement(speriode) af. Daar gelden dezelfde regels voor vanaf 1 mei. Verlengen van een sim only abonnement is geen probleem. Maar wil je een telefoon bij je abonnement, dan valt het toestel onder lenen. Elk toestel van meer dan 250 euro zorgt er dus voor dat je een BKR registratie krijgt.

Valerie schreef op 30 april 2017 om 19:52

Vraagje….hoe zit het als je extra vervroegd hebt verlengd. In mijn geval t-mobile renewal waarbij ik mijn abonnement in okt 2016 hebt verlengd met toestel maar mijn huidige abonnement pas september 2017 afloopt. Dus ik heb het extra vroeg vervroegd. Het toestel heb ik dus al echter gaat mijn nieuw abonnement pas in per september zodra mij huidige afloopt. Wordt het dan ook geregistreerd?

René Dekker schreef op 1 mei 2017 om 10:34

Hallo Valerie,

Je abonnement is al afgenomen en valt dus in de oude regelgeving. Er wordt dan ook geen lastentoets gedaan en je krijgt ook geen BKR registratie.

Voor diegenen die zich overigens zorgen maken over een lagere hypotheek hebben we nog een tip. Zodra je voornemens bent om te verhuizen kan je er op dat moment ook voor kiezen om je lopende toestelkrediet af te kopen. Bij het BKR komt dan te staan dat je krediet is afgelost en vervallen je maandelijkse lasten daarvoor.

P schreef op 1 mei 2017 om 13:32

Ik hoor net allemaal op het nieuws dat er een nieuwe wet is voor de BKR Check.
Nou daar ben ik dan lekker klaar mee.
Ik heb een wajong uitekering ik ben nog werkloos, ik woon nog bij mijn ouders thuis en ik hoef mijn ouders geen alimentatie te betalen(omdat ik bij ze in woon) En ik krijg bruto -,285 euro. Ik krijg dus nooit mijn mobiel op deze manier. Ik ben 21,5 jaar
Ik moet het dus doen met een mobiel die minder dan 250 euro kost.?
Ik heb daar zo slechte ervaring mee.
Ik heb altijd netjes optijd mijn rekeningen betaald ook in het verleden is niets te vinden over dat ik een achterstand heb gehad bij een telecom bedrijf.. Dus hoe zit dat. Moet ik dan nu gaan doen met een goedkope mobiel die alleen maar mankementen heeft?
Ik kan pas volgend jaar mei verlengen. En geldt deze BKR check ook voor als je mag verlengen?

René Dekker schreef op 1 mei 2017 om 13:59

Beste P,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, al is dat niet nodig. Tegenwoordig heb je voor een betaalbare prijs uitstekende smartphones. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om in plaats van het nieuwste vlaggenschip te gaan voor een kwalitatieve midrange van zo’n € 400,-. Indien je dan zelf € 150,- voor het toestel bijbetaald is er niets aan de hand. De telecomwinkel vraagt dan niet om je loongegevens en er volgt ook geen registratie bij het BKR. Een ander bijkomend voordeel hiervan is dat je maandlasten dan ook flink naar beneden gaan. Iets wat in de situatie die je hierboven beschrijft ook niet als nadelig kan worden beschouwd.

Brenda schreef op 1 mei 2017 om 17:35

Hoe zuur………Ik heb gisteren mijn abonnement vervroegd verlengd deze gaat in op 30- 08-2017 daarbij heb ik een andere telefoon uitgezocht, Bij thuiskomst telefoon bekeken en ik ben toch niet tevreden, vandaag terug geweest naar de aanbieder , blijk ik dus de telefoon niet meer zomaar om te kunnen ruilen ivm de nieuwe wetgeving. De kosten voor mijn abonnement met de andere telefoon is €5.00 in de maand hoger.(prijs van de telefoon is €266.00)
Ik snap dat er regels moeten zijn om mensen niet in financiële problemen te brengen maar vind ook dat deze nieuwe wetgeving een schending van de privacy is.

René Dekker schreef op 1 mei 2017 om 20:43

Hallo Brenda,

Als je niet tevreden bent over je telefoon kan je deze toch gewoon omruilen? En als je er dan voor zorgt dat het bedrag voor je nieuwe toestel niet boven de € 250,- uitkomt verandert er qua werkwijze niets ten opzichte van je vorige abonnement. Het enige dat je dus moet doen is het bedrag boven € 250,- zelf bijbetalen. In dit geval gaat het dan dus om € 16,- als ik het goed begrijp.

S schreef op 1 mei 2017 om 20:19

Wat ik wel jammer vind, is dat ik wel een negatieve BKR heb dankzij situatie met mijn ex. Ik heb bij mijn telefoonabonnement nog nooit achterstanden gehad en heb nu een lopend abonnement tot februari 2018. Heb op dit moment de Samsung 7 edge. Heel graag zou ik na afloop mijn abbo willen verlengen en daar de Samsung 8 bij willen. Dit omdat de 7 edge zo goed bevalt en ik heel goede verhalen heb gehoord over zijn opvolger. De nieuwe regels zouden dus betekenen dat ondanks ik nooit problemen met mijn telefoonabonnement heb gehad, ik alsnog de komende jaren geen duurdere telefoon kan pakken. Ja en voordat de schrijver weer aankomt van ja het kan wel, maar dan moet je bij betalen. Of dan pak je een in een goedkopere klasse.. dat is niet waar ik mee zit 😉

René Dekker schreef op 1 mei 2017 om 20:31

Hallo S.
Ik zal de tip van een goedkopere klasse dan maar achterwege laten! 😉

Wat je wel zou kunnen doen is je S7 Edge verkopen / inruilen en dat geld gebruiken als bijbetaling voor je S8. Wie weet komen er in de nabije toekomst ook wel soortgelijke constructies vanuit de fabrikant om de overstap naar een nieuw vlaggenschip te kunnen verzorgen. Dat kan ik me voorstellen, maar is nu uiteraard alleen nog gissen.

Overigens is de S8 in 2018 vast wel een stuk betaalbaarder dan dat hij nu is omdat de S9 in dat jaar wordt uitgebracht.

S schreef op 1 mei 2017 om 20:38

Dank voor je reactie 😉
Ja is wellicht een optie haha. Maar goed. Ik vind het hoe dan ook niet fijn dat dit nu ook al bij de BKR gecheckt wordt. Aangezien ik nooit problemen heb gehad met abbo. Enerzijds vind ik het wel goed, hoor. Ook met die oplichtingspraktijken met abonnementen op andermans naam door middel van chantage en dergelijle

Wout schreef op 2 mei 2017 om 02:30

Ik sta geregistreerd, maar heb al bijna 2 Jaar een abbo van 50 euro per maand die ik netjes betaal. Kan ik na mn periode gewoon bij dezelfde provider mijn abbo verlengen plus een nieuw toestel? Ze belde me zelfs op of ik een toestel wou, want ik begon met een sim only, maar die betaalde ik netjes.
Hoe zit dat nu?
Loop overal tegen aan, doordat mijn post jaren werd tegengehouden. Ik werk en ik betaal alles netjes

René Dekker schreef op 2 mei 2017 om 10:44

Hallo Wout,
In Nederland hebben ruim 8 miljoen mensen een BKR-registratie. Daar is niets mis mee. Als je rood kan staan op je betaalrekening heb je tegenwoordig ook al een registratie. Dus de registratie is niet van belang. Sterker nog als je een lening hebt staan en hem altijd netjes hebt betaald is er niets aan de hand en kan het zelfs in je voordeel werken.

Maar ik begrijp uit je verhaal dat het niet om een registratie maar een codering gaat? In dat geval ligt het eraan of je het bedrag inmiddels volledig hebt afbetaald. Bij een codering ligt het eraan wat voor één het is. Heb je een keer je mobiele abonnement te laat betaald dan lost dit zich uiteindelijk wel weer op. Ben je een half jaar achter met betalen van een krediet voor je auto, kan het helaas een stuk moeizamer gaan. Een codering verdwijnt echter pas vijf jaar nadat je de lening hebt afgelost. In de tussentijd kan je er tegenaan lopen dat partijen moeilijk doen bij het afsluiten van een telefoonkrediet.

Mimi schreef op 3 mei 2017 om 19:01

Hallo, ik heb al 2 jaar een abbo met toestel bij Tele2. Nu mag ik 1 juli m’n abbo verlengen, maar komt bij een verlenging dezelfde regels om de hoek kijken of is dat alleen als je een nieuw abonnement afsluit?
Of stel ik nu een domme vraag.

groetjes

Jasper van Wezel schreef op 3 mei 2017 om 22:44

Hoi Mimi,
De regels gelden bij verlengen en bij een nieuwe abonnement. Het is alleen van toepassing op de eventuele telefoon die je erbij wilt.

Linda schreef op 11 mei 2017 om 00:07

Hallo, ik heb een vraagje over BKR. Ik heb in april een nieuwe bestelling/ abonnement gedaan bij andere provider. Dus in april kreeg ik nieuwe mobiel. Maar de ingangsdatum van abonnement (van andere provider) gaat per 26 mei in. Word ik dan bkr geregistreerd?

René Dekker schreef op 11 mei 2017 om 21:23

Beste Linda,

Nee, je krijgt geen BKR-registratie voor je telefoonabonnement. Je abonnement gaat dan wel na 1 mei in, maar je hebt hem voor 1 mei afgesloten.

Vera schreef op 27 mei 2017 om 00:33

Hallo, omdat het tijd was voor een verlenging van mijn telefoon abonnement heb ik een nieuwe bestelling gedaan via gsmweb. Ik wilde bij mijn provider blijven ( al 10 jaar ) en de nieuwe IPhone 7 Plus erbij kopen voor een abonnement voor de komende twee jaar. Bestelling geplaatst, niks gehoord en dus even een mail gestuurd. Kreeg ik een mail terug uw bestelling staat krediet en u kunt alleen het toestel volledig betalen.
Hoe kan dit? Geen leningen buiten de hypotheek en geen betalingsachterstanden. Ook werken wij met z’n tweetjes en hebben we alles altijd netjes betaald.

René Dekker schreef op 29 mei 2017 om 10:01

Beste Vera, bedankt voor je bericht. Ik raad je aan om hiervoor even contact op te nemen met het BKR in Tiel. Wij kennen de achtergrond van het verhaal niet en ik kan je dan ook geen eenduidig antwoord geven. Mogelijk gaat het om een fout, maar dat kan het BKR dan aanpassen. Succes.

Sabine schreef op 27 mei 2017 om 09:11

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.. mijn man heeft in maart 2017 zijn telefoonabonnement afgesloten mét een telefoon boven de 250 euro. Wordt je nu wel bij het bkr geregistreerd of is dat pas met abonnementen die vanaf 1 mei zijn afgesloten? Dus worden bestaande abonnementen met telefoon op afbetaling ook geregistreerd ?

Jasper van Wezel schreef op 27 mei 2017 om 11:52

Hoi Sabine,
Alleen nieuwe abonnementen vanaf 1 mei. Alles daarvoor dus niet.

P schreef op 12 augustus 2017 om 15:33

Beste, ik ben 2 jaar geleden uit de schuldsanering gekomen. Ik heb geen schulden meer en ik heb ze ook niet meer gemaakt. Is het voor mij dan toch mogelijk om mijn contract te verlengen met daarbij een s8+?

Jasper van Wezel schreef op 15 augustus 2017 om 08:42

Hoi,
Het is per situatie afhankelijk wat wel en niet kan. Je provider zal sinds de nieuwe regelgeving moeten kijken naar je inkomsten en mogelijke schulden. Heb je geen zichtbare schulden meer en zijn de inkomsten genoeg, dan kun je in de basis prima een Galaxy S8+ aanschaffen met een telefoonabonnement.