‘Microsoft test nieuwe smartphone met nieuw OS’

‘Microsoft test nieuwe smartphone met nieuw OS’

Microsoft werkt aan een nieuwe smartphone. Deze wordt niet geleverd met Windows Phone of Windows 10 Mobile, maar met een nieuw besturingssysteem. Twee verschillende afdelingen werken aan dit nieuwe product.

Dat zeggen twee anonieme, welingelichte bronnen binnen Microsoft tegenover Thurrott.com. De oprichter van de blog, Paul Thurrott, is een bekende Microsoft-volger en heeft in het verleden meer dan eens correcte voorspellingen gedaan over nog niet verschenen producten van het in Redmond gevestigde hard- en softwarebedrijf.

Microsoft en smartphones lijkt een ongelukkige combinatie. In het verleden werkte het bedrijf samen met smartphonefabrikanten als HTC en HP om haar besturingssysteem Windows Phone aan de man te brengen, met gemengde resultaten. In 2014 gooide Microsoft het roer om en waagde het Amerikaanse bedrijf een poging om de smartphonemarkt te bestormen door haar eigen mobiele telefoons te lanceren. Hoe? Door de smartphonedivisie van Nokia in te lijven voor een slordige 7,4 miljard dollar.

Dat was alles behalve een succes: consumenten liepen niet warm voor de Windows-telefoons van de Amerikanen. Toen Microsoft ook nog eens bekendmaakte dat slechts een handjevol toestellen ondersteuning kregen voor Windows 10 Mobile, was voor de meesten de maat vol. De laatste telefoon uit de handen van Microsoft is de Lumia 650, een toestel dat al weer ruim een jaar oud is. Tot slot weten we dat Microsoft haar inspanningen opvoert om Redstone 3 voor mobiele apparaten te ontwikkelen, wat op termijn Windows 10 Mobile moet vervangen.

Surface Phone in aantocht?

Weliswaar is het een tijdje geleden dat de Amerikanen hun laatste smartphone lanceerden, maar dat wil niet zeggen dat het einde oefening is. Twee anonieme bronnen binnen het bedrijf melden aan Thurrott.com dat Microsoft intern een nieuw toestel test dat ‘nieuwe ervaringen’ met zich meebrengt. Wat zij hiermee bedoelen is niet duidelijk. Een vergelijkbare uitspraak hoorden we eerder toen CEO Satya Nadella in een interview met The Australian Financial Review zei dat het bedrijf aan ‘de ultieme smartphone’ werkte.

Voor het eerst horen we geluiden over de user interface van dit veelbesproken toptoestel. De UI krijgt volgens de aangehaalde bronnen een totaal nieuwe look and feel dan we van Windows Phone en Windows 10 Mobile gewend zijn. Medewerkers zijn momenteel druk doende om deze interface te ontwikkelen. Zodoende kunnen de tipgevers er nog geen zinnig woord over zeggen.

Mogelijk hebben de bronnen het hier over de Surface Phone. De afgelopen maanden hebben we diverse malen conceptfoto’s van dit toestel voorbij zien komen. Zo zou hij, net als de telefoons in de Galaxy Note-reeks van Samsung, overweg kunnen met een stylus. Ook levert Microsoft er naar verluidt een toetsenbord bij die als twee druppels water op de Type Cover lijkt, maar dan kleiner uiteraard. Als we de laatste berichten mogen geloven beschikt de Surface Phone over een 5.5 inch groot AMOLED-display met QHD-resolutie. Onder de motorkap vinden we de Qualcomm Snapdragon 835, maar we hebben ook geruchten gehoord over een processor van Intel. Het voordeel van de eerste processor is dat deze x86-applicaties kan draaien met hulp van Windows Continuum. De chipset wordt aangevuld met 4 GB of 6 GB werkgeheugen en tot wel 128 GB intern geheugen. De vingerafdruksensor is naar verluidt in het scherm verwerkt.

Bekijk het laatste nieuws over Microsoft:
Anton Mous
Over de auteur: Anton Mous

Schrijver in hart en nieren. Na de studie politicologie en parlementaire geschiedenis volledig gericht op webredactie en online journalistiek. Schrijft over alles wat met smartphones te maken heeft, en heeft een aardige collectie merkwaardige telefoons uit de oude doos.

Neem gerust contact op:      0318 - 30 97 26

Reacties (21)
bjorn schreef op 6 juni 2017 om 11:46

Laat maar komen….
nadat mijn lumia 1020 is gecrasht (hardware matig), heb ik een oude telefoon uit de kast gepakt…
en wacht met smart op een nieuwe Microsoft phone….
enige waar ik nog wel mee zit zijn de apps…. (voor bankieren / betalen met phone etc)

Kevin schreef op 7 juni 2017 om 15:30

Denk dat ik toch van ellende maar naar een android (iphone geen optie voor mij) daar die surface dit jaar toch ook niet komt.
En mijn 950xl is dringend aan vervanging toe is. En ook mijn bank de ondersteuning van de app heeft opgezegd. Denk maar sony XZ premium.

lionking schreef op 7 juni 2017 om 20:46

Ik ben een microsoft phone gebruiker van het eerste uur. Heb nu als tweede toestel een iphone ik kan niet wennen aan de interface. Was aan het wachten voor een nieuw microsoft toestel. Maar het lijkt er steeds meer op dat dit niet gaat gebeuren. Erg jammer vooral omdat mijn nokia 925 aan het begeven is.

dirk schreef op 9 juni 2017 om 15:02

Jammer dat mircrosoft er zo over denkt om vlaggeschepen te laten zinken een beetje inzet was misschien wel op zijn plaats .Snap best dat ze andere
toestellen willen uitbrengen maar goed ik hou het nog bij de windows phone tot mijn einde dat ik er van hou .eerst een 1320 maar dit is al zinkende terwijl er facebook ook al de stekker heeft uitgetrokken heel jammer .. hou het nog altyd bij het vlaggeschip de 1520 als iik mocht kiezen koos ik 1000 x voor lumia

Eric schreef op 10 juni 2017 om 16:39

Hopelijk komen er dan voor de nieuwe generatie MS phones ook meer Apps…

Rob schreef op 12 juni 2017 om 17:10

Mijn 830 doet het nog prima maar kan beter, terug naar een ander os wil ik niet meer, heb er nog vertrouwen in.
Misschien de Alcatel idol 4s pro of wachten waar Microsoft mee komt.

John schreef op 14 juni 2017 om 01:17

Mijn 950 doet het nog prima maar ondanks dat ik hem koester moest er laatst toch een nieuw mobo in, werkt nu weer als een trein, ik ga vol houden. Wat de bankapp betreft…. gewoon via internetbankieren werkt ook, link koppelen aan start en klaar is kees, geldt zo ook voor diverse andere apps. Ik zie vaak de voordelen van apps niet eens…
Mij krijgen ze niet klein.

frits schreef op 14 juni 2017 om 21:35

Ik heb een Lumia 950, ben over het toestel zeer tevreden. Maar cortana nog steeds niet in het Nederlands. En als al banken stoppen met ondersteunen, stop ik ook met de windowsphone. Jammer, na de 800 & 925, was dit mijn derde toestel, en laatste denk ik.

Raf schreef op 16 juni 2017 om 13:37

mijn 640XL draait nog soepel, alhoewel het geheugen van 1Gb wat krap is soms ….
wanneer die surface Phone ???

Olaf schreef op 20 juni 2017 om 07:27

Als Microsoft nou zorgt dat je op deze nieuwe telefoons een soort emulator zet die er voor zorgt dat je Android apps kunt draaien… Dan wordt het wat gemakkelijker om wat marktaandeel terug te veroveren… Ook wil ik met mijn telefoon hetzelfde kunnen als met de pc. Dat moet toch niet meer zo moeilijk zijn?

Dirk Jan schreef op 1 oktober 2017 om 23:03

Hoi Olaf.
Microsoft heeft dit al eens geprobeerd, het heet ‘Microsoft Bridge’: met een ontwikkelaarstool kunnen de ontwikkelaars van Android apps de apps geschikt maken voor Windows. Een ‘Lumineus’ idee zeg ik. Maar er werd geen medewerking verleend, waarschijnlijk niet door Google.

Fangy schreef op 21 juni 2017 om 16:07

Ik hoop maar dat dit echt waar is, anders is de toekomst voor Lumia uitzichtloos. Vandaag Microsoft in Amsterdam gesproken en zelfs zij kunnen niets zeggen over de type Lumia’s na 950XL. Mijn abonnement loopt binnenkort af en dat zou betekenen dat ik gedwongen wordt om Apple of Android te gaan kiezen en dat vertik ik echt! Ik ben nu eenmaal een grote MS fan! Als ze iets meer zouden communiceren over nieuwe toestellen, dan zou ik het zeker uitzingen tot die er is. Maar nu komt het einde van contract nabij en moet ik misschien een onvrijwillige overstap maken naar een ander, veel gebruikers onvriendelijke OS zoals die shitty Apple of Android :'(

Dirk Jan schreef op 1 oktober 2017 om 23:05

Hoi Fangy.
Ik zou je huidige abo omzetten in SIM-only, zodat je met je huidige toestel verder kan! Je MOET geen ander toestel kiezen als je abo afloopt…

Sander schreef op 3 juli 2017 om 14:58

Overgestap van de nokia lumia 635 naar een lenovo k5. Wat een ramp dat android, maar had ik kunnen weten op mijn tablet had ik er ook een hekel aan. Dat android werkt een paar maanden super snel en daarna is het een nest voor spyware, randomware ect. Volgende telefoon word toch echt weer een windows phone. Maar ga geen model kopen wat al een jaar oud is, beter komt er snel een nieuw model met een prinsklasse van rond de 250 euro.

Bert schreef op 9 juli 2017 om 19:35

Nog in het bezit van een Lumia 650. Heerlijk toestel! Lekker compact en licht. Maar ook ik zal graag willen overstappen naar een nieuwer model. Applicaties zijn jammer maar is voor mij geen reden om voor het drukke/onoverzichtelijke Android te kiezen.

Jan schreef op 16 juli 2017 om 14:13

Ik werk nu bijna een jaar met mijn Lumia 950 en ben er echt heel tevreden over. De app-gap valt best mee hoor. Snelheid, overzichtelijkheid en efficiëntie zijn echt troef bij dit toestel. Als MS z’n mobiele divisie er definitief mee stopt, dan zou ik het echt niet weten wat ik moet kopen… Android is idd een heel drukke rommelige bedoening en ios is gewoonweg veeeeeeeel te duur voor wat het maar is… Tja…keep the faith…😐
Je maintiendrai…😉

Hans Thomas schreef op 19 juli 2017 om 21:16

Ook ik heb een Lumia 950, en ben over het toestel zeer tevreden. Cortana mis ik in het geheel niet. Waardeloos dat de SNS bank stopt met ondersteunen, ook meer andere apps zou leuk zijn maar met het huidige aanbod kom ik prima uit de voeten. maar mijn abbo loopt dit jaar af en ik kijk uit naar de opvolger… zet hem op Microsoft….

Michiel Sas schreef op 22 juli 2017 om 13:28

Helaas blijft het stil rond Microsoft en de plannen voor Windowsphones. Ben supertevreden met Lumia 950xl vooral de camera en W10 maar treurig over de apps die ik gebruik. Spotify is een ramp de laatste tijd en wordt niet meer ondersteunt net als ABNAMRO. Eind volgende maand is mijn abo verlengbaar en zal ik helaas noodgedwongen overstappen naar een ander platform. Als Microsoft af wil van de laatste supporters dan ga zo door………

Kees schreef op 24 juli 2017 om 20:41

De Lumia van NOKIA was een goed en stabiel toestel, kon goed concurreren op de markt en ik was er zeer content over. Microsoft heeft vervolgens het Finse Nokia de nek om gedraaid om vol trots onder eigen naam de mobiele afgrond in te storten. NOKIA staat alweer op de markt met o.a. de Nokia 6 , uiteraard zonder Windows10 maar met Android 7.1.
Microsoft heeft een goed product de nek om gedraaid, 7 miljard over de balk gegooid, klanten teleurgesteld en de kans op de smartphone markt definitief vergooid.

Emile schreef op 27 juli 2017 om 22:53

Jammer

Kees Schoonhoven schreef op 2 augustus 2017 om 19:30

Smartphones ontlenen hun bestaansrecht aan functionele, goede apps. Ik heb twee jaar een lumia 930 gehad en het gebrek aan bruikbare apps vervloekt. Ik raak niet opgewonden van een multinational. Het zijn allemaal boeven, of ze nu Microsoft, Apple of Samsung heten. Ze misbruiken wereldwijd arbeiders en vluchten naar landen die met de rug tegen de muur alles doen wat deze moderne koloniale slavendrijvers vragen. Uitsluitend functioneel kijkend zijn Android en IOS niet voor niks de grootste spelers in de markt. De consument heeft uiteindelijk altijd gelijk!